EN AQUEST PLE S'HA DE DECIDIR LA PERSONACIÓ DE L’AJUNTAMENT DE MOIÀ, COM A PART
ACUSADORA, EN LA TRAMITACIÓ DE L’EXPEDIENT OBERT AL TRIBUNAL DE CUENTAS, SOBRE
PRESSUMPTES IRREGULARITATS DELS ANTERIORS CONSISTORIS I QUE AFECTA UNA VINTENA DE PERSONES.
Aquest expedient
consta de dotze punts i parteix d’una denúncia presentada l’any 2009 per
MAP-ERC dels comptes dels anys 2006, 2007 i 2008. Aquestes al·legacions es
basaven en un mostreig de possibles irregularitats i no contemplaven totes les
que posteriorment s’han conegut.
Els regidors
actuals de l’ajuntament no som extraterrestres que aterrem a Moià i, per tant,
entenem que ens cal posicionar-nos clarament en funció del què coneixem.
Gespa del camp de futbol (2006)
Moià, a diferència
de la majoria de pobles no té un camp de futbol municipal. És propietat del
bisbat de Vic i el seu us està cedit al Club Esportiu Moià, que fa una
autèntica actuació de suplència en la promoció dels equips base de futbol,
actualment compta entre totes les edats i categories amb 16 equips que juguen
en competicions comarcals. Això és possible gràcies a l’actuació voluntària
d’entrenadors i delegats d’equip que treballen desinteressadament per a la
promoció de l’esport.
L’acord
d’instal·lar-hi gespa artificial, va ser
pres per unanimitat de tots els regidors.
- Que van votar els regidors? Una subvenció al Club Esportiu Moià
per a un termini de 10 anys per finançar la inversió.
- En base a què es va votar? En base a l’interès públic i a la
proposta de dictamen que es basava en la Llei de Subvencions, sense que,
per part del secretari-interventor, es formulés cap observació sobre la
seva irregularitat. La inversió es va executar correctament (fa 7 anys que
els equips de futbol ja la gaudeixen).
- S’ha d’imputar cap
responsabilitat als regidors pel fet de desconèixer la legislació quan el
funcionari responsable no els va fer cap advertiment? Entenem que no. Estem en desacord en la imputació feta
als regidors.
Vestidors piscina Club Esportiu Moià (2008)
Operació similar a
la del camp de futbol del 2006. La
piscina és privada per als socis del Club (temporada d’estiu) però els
vestidors són utilitzats els caps de setmana de tota la temporada pels equips de
futbol que juguen partits simultanis i no disposen de prou espai als vestidors
del camp de futbol.
En aquest cas, els
regidors de l’oposició, en dubtar de la legalitat i veure que secretaria no
havia fet cap informe van demanar-lo.
L’informe, fet per l’Interventor assegurava que l’operació s’ajustava al
que preveia la Llei de Subvencions.
- Els regidors que hi van votar afirmativament havien de fer cas dels advertiments de l’oposició o podien donar crèdit a l’informe favorable d’Intervenció? Entenem que tampoc no s’hi poden imputar els regidors que van votar favorablement el dictamen.
MoiàFutur (Adjudicació obra construcció del CAP i
Pàrquing (2007)
Aquí entenem que hi
ha una irregularitat prèvia: MoiàFutur no podia emprendre l’obra si no tenia
dotació pressupostària i, amb un capital de 60.000 euros d’aportació municipal
depenia totalment de l’obtenció de finançament extern (cosa que només va
aconseguir parcialment infringint l’obligació (com ja havia fet l’ajuntament el
2006 i el 2007) de sol·licitar la
preceptiva autorització de la Direcció General de Política Financera.
Ens trobem de nou
amb unes persones que voten a favor d’una adjudicació d’obra, de la qual es pot
qüestionar o no la seva finalitat i viabilitat (nosaltres la qüestionem
totalment), però prèvia a aquesta adjudicació s’hi troben les irregularitats
que havien d’haver estat advertides des de secretaria de l’ajuntament i per
part de l’advocat que actuava com a secretari del Consell d’Administració. Per tant, entenem que als regidors i als altres
membres del Consell d’Administració (a excepció del President i del Secretari
de Consell) no se’ls pot imputar en base al seu vot afirmatiu, per la seva
manca de coneixement jurídic de les irregularitats prèvies.
Altres punts de l’expedient
En la resta de
punts estem d’acord amb l’informe.
Conclusions
Els tres punts que
motiven el nostre desacord amb l’informe tenen un aspecte en comú, que si
l’extrapolàvem a qualsevol votació de qualsevol ajuntament, ens trobaríem amb
una situació d’inseguretat jurídica dels regidors que, amb el seu vot,
recolzessin de bona fe, l’aprovació de qualsevol dictamen amb implicacions
econòmiques, la finalitat del qual consideressin adequada als interessos
municipals.
Si es produís una
imputació per aquests fets a tots els regidors que van votar-hi afirmativament,
entenem que es crearia un precedent perillós d’inseguretat jurídica davant de
qualsevol votació en qualsevol ajuntament, atès que el regidor hauria d’estar
valorant la capacitat, la professionalitat
fins i tot la bona o mala fe del funcionari encarregat de vetllar per la
correcta adequació jurídica de les decisions municipals.
Conseqüentment, entenem
que l’ajuntament, com a part afectada,
s’ha de personar com a acusació en el
procés del Tribunal de Cuentas, sempre i quan, recolzi i defensi les exempcions
que hem exposat.
Novembre de 2013
1 comentari:
Així que ara uns si i d'altres no! I ara totes les culpes les te el secretari no? No us mulleu ni sota l'aigua!
Publica un comentari a l'entrada